معاون پرستاری وزارت بهداشت به انتشار تصویری منتسب به مرحوم سعید راد در بستر بیماری برخلاف رضایت او و خانواده‌اش واکنش نشان داد.

سعید راد

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: خبر فوت سعید راد، هنرمند ایرانی در حالی منتشر شد که پیش‌تر دختر او در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود، پدرش تقریبا ۱۰ماهی می‌شود که در یکی از کلینیک‌های تهران بستری و تحت نظر پزشکان بوده است.

نگار راد همچنین گفته بود که به خواسته این هنرمند و خانواده‌اش خبر و تصویری از او منتشر نشده است، اما با انتشار خبر فوت سعید راد، تصویری منتسب به او در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود پرستار مراقب، اقدام به انتشار آن کرده است! اقدامی که مورد انتقاد قرار گرفته و خیلی‌ها معتقدند این کار یعنی بی‌احترامی به حریم خصوصی و شخصی بیماران.

نکته‌ای که عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم آن را تأیید می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: در کادر سلامت از پزشک و پرستار گرفته تا مراقب بخش و... کسی حق انتشار عکس از بیمار و مددجو را ندارد، مگر این که از او کسب اجازه کرده باشد.

حق قانونی برای پیگیری

عبادی با بیان اینکه در همه شئون شهروندی، رعایت حریم خصوصی افراد واجب است، عنوان می‌کند: در حوزه سلامت، زمانی که فرد مراجعه می‌کند، به ما و فضایی که در آن قرار داریم، اعتماد کرده و این افراد حتی اسرار خصوصی خودشان را در اختیار کادر سلامت و پزشک قرار می‌دهند؛ بنابراین هر نوع انتشار عکس و خبر بدون اطلاع مددجو و بیمار، خلاف قانون و اخلاق است و هم مدعی‌العموم هم خود بیمار یا خانواده‌ می‌تواند به آن ورود کند.»

او با تأکید بر اینکه در حوزه سلامت کسی که حریم مردم را رعایت نکند، مشمول پیگیرد قانونی است، ادامه می‌دهد: همیشه به همه همکاران توصیه می‌کنم که وکیل مدافعان بیمار در حوزه سلامتند و باید ملزم به رعایت ضوابط اخلاقی در این حوزه باشند. حتی تأکید کرده‌ایم که اگر چنین خطایی از سوی دیگر همکاران هم صورت گرفت، حتما به ما گزارش کنند تا فرهنگ و منش اخلاقی را در حوزه سلامت توسعه دهیم.

شرط انتشار تصویر بیمار

عبادی به ضوابط انتشار تصاویر بیماران هم اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر عکسی از اینترنت، دانلود می‌کنیم هم انتشار آن توسط ما غیرقانونی است، حتی اگر نام بیمار مشخص نباشد. ما در تهیه کتاب و مقاله در صورت نیاز به تصاویر هم باید تصویربرداری به‌گونه‌ای باشد که صورت بیمار دیده نشود یا تار شده باشد، اما همین شرایط هم منوط به اجازه از خود بیمار یا ولی اوست؛ اقدامی جز این کاملا غیرحرفه‌ای است و سوءاستفاده از اعتماد بیمار که درباره هنرمند کشورمان که به تازگی فوت کرده‌اند هم همین ضوابط و قوانین وجود دارد و باید رعایت شود.

کد خبر 868960
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha